Hyperloop: Schiphol – Lelystad-Airport.

Hyperloop: Schiphol – Lelystad-Airport.

Vliegensvlug!

De feiten

Bij aankomst op Schiphol en straks overstappen op een vakantiecharter op Lelystad en omgekeerd kost:

  • met de auto 68KM (o.a. via A6) reistijd (Schiphol Airport/Lelystad Airport visa versa) ca. 50 minuten
    • om weer binnen de betreffende douanegebieden te geraken kost dat bij een gemiddelde drukte ca. 2 uur.
  • met trein en bus 1 uur 30 minuten (1 X overstappen)
    • om weer binnen de betreffende douanegebieden te geraken kost dat bij een gemiddelde drukte ca. 3 uur en 10 minuten
  • De ontwikkeling van de hyperloop vordert snel en kan mogelijk een alternatief bieden.
    • De hyperloop is een buis die nagenoeg vacuüm is, waardoor er nauwelijks sprake is van luchtweerstand en met snelheden tot 1.000 kilometer per uur zg. pods (treinstellen voor passagier en/of vracht) zich kunnen verplaatsen.
    • Er kunnen daarbij 2 systemen worden toegepast
      • Aangedreven door magnetische velden waarbij het hele traject moet zijn voorzien van de technische mogelijkheid daartoe en er enige weerstand wordt veroorzaakt door het contact tussen de pods en de tunnelbuis.
      • Aangedreven door een eigen motor waardoor voornoemde technische mogelijkheden niet nodig zijn, en omdat bij deze technologie de pods zweven, dus geen contact met de tunnelbuis maken en met minder energie ook nog minder weerstand ondervinden. Daarnaast is deze methode veel goedkoper te realiseren.
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik (zonder tussenstations) een hyperloopverbinding (een supersnelle vacuümtrein) voor personen en vracht laten aanleggen tussen douanegebieden van Schiphol en Lelystad-Airport.

  • Het gaat daarbij om een verbinding van ca. 55 kilometer. (deels hemelsbreed)
  • Een enkele buis voor zowel heen als terug (ieder uur ca. 3 X heen en 3 X terug.)
  • Geschatte verplaatsingstijd van/naar ca. 6 minuten.

Naast de grote voordelen zoals hieronder opgesomd, kan Nederland in deze ontwikkeling voorop lopen. Het ministerie van Economische zaken en het Ministerie van Infrastructuur verstrekte eerder al een subsidie van €4 voor de ontwikkeling en een testopstelling van 3 km lengte. Dit zal naast veel ervaring ook veel belangstelling trekken vanuit het buitenland en kan Nederland de opgedane kennis en ervaring vercommercialiseren.

De voordelen
  • Gunstig voor overstappende passagiers van lijnvlucht op vakantiecharter visa versa
  • Passagiers voor Schiphol uit het Noordoosten en die uit Oost Nederland kunnen (met minder aanrij kilometers) al in Lelystad parkeren en inchecken.
  • Betere verdeling van aantallen te parkeren en in te checken
  • Minder wegverkeer rondom Schiphol Airport
  • Bij uitwijken van vliegtuigen door mist of andere oorzaak, gunstig voor:
    • de passagier om weer snel bij evt. geparkeerde auto te komen
    • de overstappende passagier om weer snel op de juiste luchthaven te zijn voor zijn overstap
    • de luchtvaartmaatschappij die geen kosten hoeft te maken om gestrande passagiers naar de andere luchthaven te vervoeren of overnachtingen te vergoeden.
  • Ervaring opdoen in deze vorm van toekomstig vervoer i.p.v. het aanleggen van spoor volgens de techniek van eind 18de
De nadelen
  • Hoge kosten van de aanleg
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • TU-Delft (Hardt Hyperloop)
  • Proefproject testopstelling Groningen (European Hyperloop Center)
  • Musk (misschien omdat hij deze techniek van vervoer ziet als toekomstige vorm)
  • Ministerie van Infrastructuur
  • Ministerie van Financiën
Wie helpt ons aan
  • Meer (gedetailleerde) cijfers of een schatting van kosten en te realiseren effecten.
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen

Meer informatie:

Meer informatie
Foto/video

Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 16/02/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

8 Reacties
  1. Sepp Hannen
    Sepp Hannen zegt:

    Gewoon briljant , dan hebben we eindelijk weer eens iets om trots op te zijn in dit land, want het gevoel van trots is momenteel ver te zoeken.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *