Geluidsoverlast van verkeersdeelnemers drastisch in perken

Geluidsoverlast van verkeersdeelnemers drastisch in perken

Geen leuzen voor scheurenneuzen, maar straffen voor deze maffen.

De feiten
  • Er is bij omwonenden en medeweggebruikers veel ergernis als het gaat om bovenmatig geluid producerende voertuigen bij het optrekken na verkeerslichten en het passeren.
  • Vaak gaat het om opgevoerde auto’s, zware motorfietsen, quads en slecht afgestelde bromfietsen en het lijkt er dikwijls op, dat bestuurders juist kikken op de geluidsproductie die ze maken.
  • Politie beschikt niet of nauwelijks over apparatuur voor een goede meting en staat vaak machteloos.
  • In Parijs en enkele andere grote steden in Frankrijk werken inmiddels een aantal z.g. lawaaiflitspalen
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik bij alle plekken waar nu reeds de snelheid van passerend verkeer worden gemeten, aan al deze installaties microfoons willen toevoegen om daarmee ook bovenmatig geluid van vooral bromfietsen, motorfietsen en opgevoerde voertuigen te kunnen vaststellen, registreren en te bekeuren

  • ook willen voorzien van geluidsdetectie apparatuur met volume registratie, zodat er eindelijk ook iets gedaan wordt aan de enorme geluidsoverlast die sommige voertuigen bij het optrekken en passeren ontwikkelen.
  • Zal in dit verband het RIVM verzoeken om aan te geven bij welke hoeveelheid decibellen er sprake is van een overtreding, die beboet dient te worden.
  • Bij overtreding wordt net als voor een snelheidsovertreding een digitale foto van de achterzijde van het voertuig gemaakt
  • De hoogte van de boete zal landelijk overal hetzelfde zijn en ik stel voor:
  • Deze afhankelijk te stellen van de mate van geluidsoverschrijding
  • of een vast tarief van bv. €50.
  • Het is mogelijk, dat gelijktijdig zowel een geluidsnormoverschrijding, alsook een snelheidsovertreding wordt vastgesteld, in welk geval er 1 foto en 2 aparte bekeuringen worden uitgeschreven.
De voordelen
  • Minder geluidsoverlast voor omwonende en medeweggebruikers
  • Eenvoudige hulp aan politie om overtreders te verbaliseren.
  • Het gaat om bestaande technologie, dus geen ontwikkelingskosten.
  • Er hoeft geen extra infrastructuur te worden aangelegd.
  • De communicatie met centrale computer (als daar sprake van is) kan voor hetzelfde doel worden gebruikt.
De nadelen
  • Kosten van aanschaf en installatie
  • Meer uit te schrijven boetes door het JIB

Aanpassing van de verkeerswet

Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie van Justitie (Juridische aspecten en wetswijziging)
  • Ministerie van Verkeer en infrastructuur (Verkeersregels)
  • Justitieel Incasso Bureau (uitschrijven van de bekeuring)
  • Rijks Waterstaat (A-wegen)
  • Provinciale waterstaten (N-wegen)

Gemeenten (registratie binnen gemeentegrenzen

Wie helpt ons aan

Meer (gedetailleerde) cijfers van het aantal plekken op A- en N-wegen en binnen gemeenten

meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen

Foto/video
1 Reactie

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *